tjockis lagar mat

annie biter sönder vår skopa till kvasten och dirk sover. jag lagar mat. idag blir det kycklingkubbor med grönsaksgratäng. (smaksatt ris för dirk). Detta är alltså lite google och lite christina, har ingen aning om hur slutresultatet kommer bli. men jag återkommer ;)


Kycklingmarinad
3 tsk pressad vitlök
2 tsk chiliflakes
1 tsk honung
En festlig höft med solrosolja
En ännu festligare höft med jordnöts-satay-sås
Häll över marinaden på frysta kycklingklubbor, släng in i ugnen i ca + en timme på 200 grader.

Grönsaksgratäng (2 pers)

Ta fram en form du tycker ser rimligt stor ut för sällskapet.
Fyll denna form med tinad broccoli och blomkål (om du är fancy kan du köra på färskt)
Skär tomat i skivor tills det täcker grönsakerna.

Blanda 1 dl fil med 1 ägg, (detta för 2 pers) sen gosar du ner lite kryddor efter smak. Det blev salt, peppar, paprika- och lökpulver för min del. Häll över tomat och grönsaker.

Denna skapelse slänger du in i ugnen i 20 min på 200 grader.


Dirks tasty micro rice (2 pers)

3 dl vatten
1 tsk röd currypasta
1 grönsaksbuljong
1,75 dl basmatris
200 g frusna grönsaker

1. Häll vatten i en microsäker skål, dunka i curryn och smukla ner grönsaksbuljongen. Rör om tills det blandats.
2. Tillsätt risen och de frusna grönsakerna, rör och och tjotta in den i micron i ungefär 10-12 full effekt (750 kW). Efter ungefär halva tiden rör du om.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0